Hvordan sikrer vi at produktionskolens DNA kommer med over i FGU’en

Når produktionsskolerne slukker og lukker d.31 juli 2019 til fordel for den nye Forberedende Grunduddannelse (FGU), skal der bygges videre på deres fyrreårige viden, erfaringer og pædagogik. Samtidig skal det ske i nye rammer, som skal sikre en øget og bredere progression i elevernes læring. Det er netop mødet mellem velkendt produktionsskole pædagogisk praksis og nye rammer, som er emnet for denne artikel. Den er inspireret af Randers Produktionshøjskoles arbejde med at sætte ord på medarbejderens tavse viden om det at arbejde med afsæt i et pædagogisk paradoks. Et paradoks som består i modsigelsen, at produktionen på én og samme tid er et mål i sig selv (produktionslogik) og et pædagogisk middel (læringslogik). Den amerikanske praksislæringsforsker Jean Lave har formuleret modsigelsen sådan: ” Produktionsskolen er ikke en skole og på samme tid er den ikke virksomhed OG på den anden side er det en skole og en virksomhed ”. Arbejdet med at sætte ord på den tavse viden har skærpet vores forståelse af vigtigheden af de institutionelle strukturer omkring værkstedet.

Læs hele artiklen her…

By |2018-01-17T12:16:17+00:00torsdag 11. januar 2018|