Kommissorium for elevdemokratiet på Elsesminde 2010
Formål:
Elsesmindes elever skal have indflydelse på egen hverdag, det være sig undervisningsmæssige, faglige og miljømæssigt i forhold til skolens hverdag, samt mulighed for at bidrage til skolens sikkerheds- og samarbejdsstruktur.
Aktiviteterne:
Elevdemokratiarbejdet skal have et realistisk indhold og form i forhold til:
- Løbende optag.
- Elevgruppen og deres samtid.
- Elsesmindes teamstruktur.
- Elsesmindes ressourcer dvs. timer.
Det vigtigste er, at eleverne i det daglige arbejde, undervisning, vejledning, arrangementer med værkstedslærer vejledere og andre medarbejdere på Elsesminde bliver hørt, set og har indflydelse.
Struktur:
For at skabe sammenhæng og nærhed for eleverne vil elevdemokratiarbejdet være i de tre team og teamet beslutter formen for elevdemokratiarbejdet.
Teamet orienterer skriftligt skolens ledelse om hvilken form og struktur, der er valgt for elevdemokratiarbejdet (elevrådsmøder, samlinger osv.) fx i teamets aktivitets og handleplan.
Teamelevrådsarbejde / ansvar:
Det er teamets ansvar at støtte op om og motivere til et elevrådsarbejde i teamet. Eleverne skal have mulighed for at deltage i sikkerhedsgruppe arbejde. Et elevrådsarbejde, hvor alle har mulighed for at få indflydelse.